13/3-23/3: Sport Relief, Bath, Paasviering - Reisverslag uit Trowbridge, Verenigd Koninkrijk van Laura en Jeannette - WaarBenJij.nu 13/3-23/3: Sport Relief, Bath, Paasviering - Reisverslag uit Trowbridge, Verenigd Koninkrijk van Laura en Jeannette - WaarBenJij.nu

13/3-23/3: Sport Relief, Bath, Paasviering

Door: Laura en Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Laura en Jeannette

23 Maart 2016 | Verenigd Koninkrijk, Trowbridge

Op zondag zijn we twee keer naar de kerk geweest. De ochtend hadden we leesdienst. David las een preek. Het was redelijk goed te volgen. De middagdienst begon om half 3. Toen hadden we dominee Buss. Een hele aardige man van rond de 60. Na de dienst kwam hij op ons af, gaf ons een hand en vroeg wat we precies deden. Het was duidelijk dat hij het heel leuk en bijzonder vond om Nederlandse dames in de kerk te hebben. In zijn preek over Jona was hij goed te volgen.

Maandag was weer een gewone schooldag. Mister Wigley kwam op ons af met een vraag. Hij vroeg Jeannette om dinsdag mee te gaan naar een kerk. Laura vroeg hij of ze wilde mee gaan naar de bibliotheek. We hadden allebei ‘ja’ gezegd, maar we wisten echt niet wat ons te wachten stond.
De dinsdag begon het feest ’s middags om één uur. Niet-wetend wat er ging komen, ging Laura met de Beach-class naar de bibliotheek. De Beach-class is de hoogste klas van de school. Groep 7 bij ons. Het waren elfjarige kinderen die Laura amper kenden en andersom. Met goede moed gingen we met een hoop kinderen en personeel naar de bibliotheek, diep in het stadje Trowbridge. Het was verbazend hoe groot het stadje is. In de bibliotheek bleek een auteur op ons te wachten. Er zaten al enkele andere klassen van andere scholen. De auteur ging vertellen over een stel hele bijzondere kevers. Daarna gingen we weer terug naar school. Later hoorden we dat de school een eis heeft dat er op de 6 kinderen, één begeleider is. daarom was het handig dat wij meegingen.
Jeannette ging mee naar de kerk. Daar was een Easter Experience. Er waren hoekjes ingericht waarbij de kinderen informatie kregen over het lijden en sterven van de Heere Jezus. Aan het einde mocht Jeannette een typisch Engels paasbroodje proeven, dat was best lekker.

De dagen door de weeks vliegen voorbij. We houden ons op school bezig met tekenen voor nieuwe onderwerpen. Aan de muren zitten overal prikborden. Alle spullen van de tweede wereldoorlog wordt er met veel plezier van af gehaald, en er komen weer nieuwe frisse platen, plaatjes, landkaarten, enz. op de muren. Vol kleur, en fleur. Het nieuwe thema is: ‘de avonturen van Flatt Stanley’.
Donderdag was het heerlijk weer. Zo lekker, dat we met de kinderen naar buiten gingen en even gingen gymen. We deden een soort spel dat leek op trefbal. De kinderen genoten, en wij niet minder… Het is een leuke gelegenheid om kinderen beter te leren kennen.
Donderdagavond hadden we weer Prayermeeting. Op onze plek in de kerk lag er netjes een uitgebreide preek. We konden zo meelezen, met wat David ging lezen voorafgaand aan het gebed. Dat was handig! Aan het einde van de avond, hebben we even onze huur betaald en een babbeltje gemaakt met David. Die ons opnieuw hartelijk uitnodigde voor wat activiteiten rond Pasen. We hoeven hier niet zielig in een hoekje te zitten!

Vrijdag was een speciale dag. Het was sportdag. De afgelopen weken hadden de kinderen geld ingezameld voor arme kinderen. Vandaag gingen ze rondjes rennen op het veld achter de school. Natuurlijk laten wij ons ook van de beste kant zien. Die ochtend gingen we met de hele school 4 leerkrachten, (twee mannen en twee vrouwen) aanmoedigen die het tegen elkaar op gingen nemen. Ze renden 4 rondjes. Dat was bij elkaar 1 mijl (1,6 kilometer) Het was geen wedstrijd, alleen maar een run voor het goede doel. Aan het begin van de middag waren onze klassen aan de beurt. Wij konden natuurlijk niet achterblijven. We renden over het plein, op het gras, en lieten ons van onze beste kant zien. Maar dat het vermoeiend was, was zeker. Dat was te zien aan de kinderen. ‘Are you alright, Are you okay?’ moesten we regelmatig aan kinderen vragen, die kreunend verder liepen. Helaas, hoe hard we ook probeerden, helemaal vier rondes rennen was geen optie voor ons. Terwijl we moed inspraken tegen kinderen uit onze klassen renden we zelf soms ook nog stukjes. Aan het einde van de laatste ronde keken we elkaar aan. ‘Ja, we doen het. Een sprint, naar de eindstreep!’ We begonnen tegelijkertijd te rennen. Onze voeten zakten af en toe wat weg in het gras, maar we hadden aardig wat snelheid. Zo kwamen we dan ook harder bij de eindstreep dan de bedoeling was. Jeannette maakte op een zachte manier bijna kennis met een boom, maar gierend van de lach kwamen we hijgend aan. Mister Rees, één van onze collega’s keek ons lachend aan. ‘Well done’ zei hij, zijn duim opstekend. Ja, we gingen ook écht heel hard!’ Lachend liepen we weer naar onze klassen.

Zaterdag was een relaxte dag. Na even flink te hebben uitgeslapen sjeesden in een razend tempo door de supermarkt heen. Zo, dat was dat. Even een boterhammetje eten en om 1 uur zaten we in de trein op weg naar Bath. We hadden alle tijd om eens lekker te gaan shoppen. Achteraf viel het best wel mee met wat we hebben gekocht. Je blijft toch in je achterhoofd houden dat het ook allemaal weer mee terug moet. We hebben in Bath in hele leuke winkeltjes gekeken. Je denkt als je er voor staat dat het klein is maar als je erin loopt kan je een heel eind naar achter lopen. Soms zelfs nog naar boven! Vaak zijn er dan meerdere kleine winkeltjes in één pand.
Omdat we ‘s avonds echt geen zin meer hadden om te koken besloten we om pizza te gaan eten. Jammie 
Zondag was het de eerste dag van de lente. Niet dat we daar heel veel van merkten want deze dag was best wel grauw. We zijn naar de kerk geweest. We hadden dezelfde dominee als vorige week zondag.
Op Maandag voelde Laura zich niet goed. Zondag middag had ze al hoofdpijn en dat was maandagmorgen nog niet echt gezakt. Daarom besluit ze om thuis te blijven. Jeannette ging alleen naar school. Er was een nieuwe Teaching Assistent in de klas. Zij zal het na de paasvakantie gaan overnemen van de huidige Teaching Assistent omdat zij met zwangerschapsverlof gaat. Leuk om met haar kennis te maken. Met biologie, (Science) ging het over het verteringsstelsel. Na wat theoretische uitleg mochten de kinderen praktisch aan de gang. Per groepje was er een zakje. Daar moesten ze koekjes in doen, deze malen, azijn toevoegen ( dat was het maagsap) en baking soda. Als laatste moest het vocht er met een sponsje uit worden gehaald, de werking van de darmen. Het is leuk om mee te maken bijna alle theorie in de praktijk wordt gebracht door middel van een proefje.
Dinsdagmorgen gingen we met school naar de kerk voor de Easter Celebration. Dit was de St. Thomas Church in Trowbridge. Gelukkig voelde Laura zich weer beter en kon ze mee naar school. Voorin de kerk was een podium en daarop stonden de kinderen die iets moesten doen zoals zingen in het koor of een stukje voorlezen. De rest van de kinderen zaten in de banken. Enkele kinderen lazen stukjes van het Paas verhaal voor en er werd gezongen. Terug in de klas lagen er voor elk kind paaseitjes op de stoel van de leerkracht.
s’Middags ging Jeannette samen met de nieuwe onderwijsassistente naar beneden naar de keuken om met de kinderen Easter Nests te maken. Dat zijn cakejes van chocolade met paaseitjes er bovenop. Dit is een mooie mogelijkheid om een band met de kinderen op te bouwen en om met ze te praten buiten de klas. O ja, en om je Engels te trainen. Dat moest ook nog 
Woensdag morgen kwam de schoolfotograaf langs. Alle kinderen uit de klassen mochten op de foto. Dit deden ze in groepjes.
s'Middags heeft Jeannette nog was verteld aan de klas over Pasen in Nederland. Hiervan is een foto bijgevoegd. De borden naast het Smart bord zijn opvallend leeg. We hadden deze net vandaag leeggehaald. Inmiddels zijn ze al weer wat gevuld.
Na schooltijd kregen we te horen dat het morgen waarschijnlijk een ‘crazy day’ zou gaan worden. Morgen is het de laatste dag voor de paasvakantie van 2 weken. Goed, we zullen het meemaken!

Het is erg leuk om alle reacties op onze verhalen te lezen en om te merken dat de mensen thuis aan ons denken. Dank jullie wel daarvoor  We hebben het ontzettend naar ons zin hier en van heimwee hebben we tot nu toe geen last gehad gelukkig. En over het eten: we koken zelf, dus dan kan je kiezen wat je eet, en Engelse ontbijtjes zijn nog niet langsgekomen, misschien komt dat nog een keer.

• 23 Maart 2016 - 21:51

M. H. Ten Brinke:

Super meiden, het ziet er allemaal gezellig en vooral kleurrijk uit op de foto's. En wat een tekeningen, well done! You are great Artists, both of You!

Kind regards!

• 23 Maart 2016 - 22:15

Dad Vandyk:

Proud of my daughter and her friend!

Looking forward to meet you again. Propose to come along with mum next week :P

Dad.

• 23 Maart 2016 - 23:38

Corine Van Dijk:

Ha meiden,
    weer heerlijk gesmuld van jullie verhalen. Zo in mijn gedachten zie ik jullie rennen em dan zie ik Jeannette net die boom ontwijken. En samen de slappe lach.
    Nee heimwee hoef je niet te hebben...jullie genieten met volle teugen dat schep je uit jullie verhaal af.
    Enne skypen met de dames??? soms hebben ze niet eens tijd vanwege andere activiteiten. ;)
    Nog 8 daagjes en dan hopen we elkaar in gezondheid te mogen zien. Heb er zin in...
    Liefs My

• 28 Maart 2016 - 12:04

Opa En Oma:

Dag Jeannette,
    Smul van jullie verhalen nee van heimwee hebben jullie geen last, dat komt straks als jullie weer thuis zijn.
    Geniet van jullie vakantie, hier stormt het heel hard.
    gr van ons Opa en Oma

• 29 Maart 2016 - 09:50

Berdine:

Geweldig om te lezen hoe goed jullie het hebben!!

Groetjes,

• 29 Maart 2016 - 14:04

Stephanie Palland:

Wat leuk om jullie zo te volgen!
    Nog een paar nachtjes slapen en dan komt je moeder, Jeannette! Kun je haar alle moois laten zien! Leuk!

Heel veel plezier, ik blijf jullie volgen :-)

Groetjes Stephanie
    Dikke knuffel van Yorick & Emily!

• 02 April 2016 - 21:04

Hilda:

Ha dames,
    Leuk zo'n logboek kunnen we hier in Holland heerlijk meegenieten van jullie Engelse verhalen.
    Zo te lezen vermaken jullie je daar voorlopig nog wel.
    En hoe is het met moeders heeft ze een goede reis gehad en is ze veilig aangekomen?Dat was vast een fijn weerzien.
    Samen een goede week toegewenst. Geniet van elkaar en van de mooie omgeving.

Hartelijke groeten en een goede zondag.
    Martin en Hilda
    Marjolein, Matthijs en Hugo

• 06 April 2016 - 16:55

Opa En Oma:

Hallo daar,
    Vermaken jullie zich samen gezellig uit met je moeder Jeannette nog gezellige dagen en schrijf weer eens
    gr vanuit een nat Nederland
    liefs van ons

• 25 April 2016 - 19:38

Gesina Van Der Weerd:

hallo jeannette

ik zag de fotos u bent al in klassen geweest .
    het is veel anders dan bij ons op school .
    op een foto zag ik u les geven .
    ik wis niet dat u nu al les gaf .
    mist u al u fam ?
    ik wens u nog goede dagen .

vr.gr. gesina van der weerd